Selasa, 26 Julai 2011

Mi Udon Sup

Hari ni saya sakit tekak yang teramat sangat, nak telan air liur pun pedih sangat. Ditambah ada kelopak garam kat tepi lidah dekat dengan anak lidah. Adoila seksanya rini dengan posa lagi. Cuaca pun semakin hari semakin panas membahang menandakan ramadhan semakin hampir, mungkin kedudukan bumi hampir dengan matahari?saya tak pasti pula.


Memandangkan saya rasa nak makan makanan bersup jela, saya buat udon sup rini buat berbuka puasa. Rasa macam buat sikit je tapi dah berlebih-lebih dalam periuk tu, bila nak makan lagi ni esok nak puasa lagi. 

Cara nak masak udon ni macam nak buat bihun sup, mi sup dan kuey teow sup je. Saya tak guna bahan-bahan rencah jepun sebab takdak pun kat rumah. Next time teringin gak nak beli kezurikatsuo (shaved bonito),  dashi kombu , niboshi, mirin dan abura-age (taofu goreng) boleh buat sendiri masakan jepun kat rumah.
Bahan:
sepeket Fresh udon mi (celur dengan air panas)
minyak bijan
1/2 cawan isi ayam
1 batang carrot
1 pokok bak choy
1/2 cawan kubis
4 cendawan
3 biji garlic diketuk
1 biji bawang merah
stok ayam
garam/gula/black pepper/paprika

Caranya:
  1. Perap ayam dengan paprika dan black pepper sekejap dan goreng, ketepikan
  2. Sediakan minyak sikit dan tumis bawang merah dan garlic
  3. Masukkan 2 cawan air bersama stok ayam sampai mendidih, masukkan ayam goreng dan mi udon
  4. Masukkan sayur-sayuran kecuali bak choy
  5. Perasakan dengan garam dan gula
  6. Tutup api dan baru letak bak choy
  7. Sedia untuk makan
Senang kan nak buat....selamat mencuba

Tiada ulasan: