Rabu, 14 September 2011

Pineapple Upside Down Cake - Twin Cake

Hepi besday to me...hepi besday to me.....demam besday tak habis lagi gara-gara kempunan nak buat kek untuk hari raya tak dapat sebab chicken pox. 
Balas dendam haaa buat besday kek untuk diri sendiri lalalalala......
Saya dah pernah buat kek ni sebelum ni, Klik sini


Kek ini inspirasi dari rancangan masakan Paula Deen dari Food Network tapi resepi ni saya ambil dari laman web Paula sendiri kat sini. Kek ni memang senang je buat tak macam kek Buttermilk Chocolate.
Macam biasala saya suka tunjuk gambar step by step jom layan.......

Telur kena basuh dulu sebelum guna hehehehe padahal nak tunjuk penapis IKEA hahahahaha.....

Kek ni kena buat 2 kek nenas terbalik. Kek yang pertama iaitu kek bawah saya gunakan buah nenas yang masak ranum, manis jugak nenas ni.


Memandangkan nenas pun dah manis dan lapisan nak lekatkan nenas pun guna brown sugar, saya telah mengurangkan 1 1/4 cup sugar daripada 2 1/4 cup sugar dari resepi asalnya. Dalam kek ni saya letak 1 cup vanilla sugar. Kalau nak tau apa tu vanilla sugar klik sini.
Saya sediakan 2 bowl macam biasa 1 bowl utk pukul telur dan 1 bowl lagi utk tepung. Bowl yang pertama saya pukul 1 cup butter dan 1 cup sugar sampai fluffy. Kemudian saya masukkan 5biji telur satu per satu dan masukkan esen vanilla. Set aside. 
Bowl yang kedua saya masukkan 3 cup tepung kek (sukatan tepung kek = 1cup tepung gandum-2 sudu tepung gandum+2sudu tepung jagung), baking powder dan garam. Kacau sebati.
Saya masukkan adunan tepung ni sikit demi sikit ke dalam adunan telur bersama buttermilk sehingga semuanya sebati. Ketepikan adunan kek ni sebentar sementara nak buat nenas pulak.

Saya cairkan 1/2 cup buter dengan api yang perlahan.

Saya grease kan round cake pan saiz 9" dengan butter dan saya taburkan brown sugar memenuhi permukaan dasar pan ni. Kemudian butter cair yang masih panas saya tuangkan atas brown sugar.

Kemudian saya susun buah nenas atas brown sugar yang disiram butter cair tadi sehingga memenuhi ruang

Adunan kek tadi saya tuangkan separuh atas nenas ni. Kemudian saya sediakan pan satu lagi dengan saiz yang sama untuk kek lapisan atas pula.

Untuk kek yang kedua ni saya guna nenas dalam tin pula. Saja nak bezakan rasa buah segar dengan buah dalam tin. Saya bakar dengan suhu 180C selama 40minit.

Inilah hasil dari kek yang pertama

Ini pula hasilnya kek yang kedua

Untuk proses deco deco pulak saya lapik kek atas kertas minyak.

Kek yang pertama di bawah dan kek yang kedua di atas

Untuk proses selanjutnya buat buttercream yeahhhh....mula-mula sediakan bahan-bahan soweeettt ni dengan 1/2 cup butter, softened+2 tablespoons reserved pineapple juice+1 cup confectioners’ sugar. Semua beat sampai kembang dan fluffy

Pineapple Buttercream Frosting yang telah dihasilkan saya tempek disekeliling tepi kek je.

Selongkar pantry cari apa-apa nuts tak jumpa cuma ada badam je, ok jugakla letak badam pula

Kek yang dah siap masuk dalam kotak dan gerak ke rumah Zil.....Dah majok kawan tunggu lama sangat nak dinner sama-sama. Nak buat macam mana buat kek bagai nak rak kali ni. Dahla hari kerja bukan hari cuti, kelam kabut jugak balik kerja nak deco kek-kek ni.

Lepas nyanyi-nyanyi besday song, snap sana sini, record video, sesi potong kek pun bermula. Dah lama tak buat macam ni. Buat macam mana?yela sambut besday dengan kek apa semua nila, beriya sungguh kali ni mentang-mentangla pada tahun terakhir umur di awal 20an......hahahahaha


Lepas makan kek kami borak-borak dan tengok cita 'awekku pontianak' hahahaha lawak gak cita tu. Sedar tak sedar jam menunjukkan pukul 2pagi dah. Biasala malam minggu terutamanya friday night kan selalu kami kawan-kawan berkumpul share cerita bergelak bagai nak pecah perut dan tak sedar pun masa dengan cepat berlalu.


  
Ok jom intai resepi........

Pineapple Upside-Down Cake



54321 Based on 28 Reviews




Servings: 8 servings
Prep Time: 30 min
Cook Time: 45 min
Difficulty: Easy

Ingredients 

Nonstick cooking spray
3 cups cake flour, plus more for pan
1 cup butter, softened, plus 1/2 cup, melted
2 1/4 cups sugar - saya guna 1 cups vanilla sugar saja sebab gerun banyak sangat gula
5 large eggs
1 teaspoon vanilla extract
2 teaspoons baking powder
1/4 teaspoon salt
1 1/4 cups whole buttermilk
1 1/2 cups firmly packed brown sugar
2 (20-ounce) cans pineapple slices in juice, drained well (reserve 2 tablespoons juice for frosting)
1 (10-ounce) jar maraschino cherries, drained well - saya tak letak

Pineapple Buttercream Frosting, recipe follows
Chopped pecans, for garnish, optional- saya gantikan hirisan badam
Pineapple Buttercream Frosting:
1/2 cup butter, softened
2 tablespoons reserved pineapple juice
3 1/2 cups confectioners’ sugar- saya guna 1 1/2 cups

Directions

  1. Preheat the oven to 350 degrees F. Spray 2 (9-inch) round cake pans with nonstick cooking spray and coat with flour.
  2. In a large bowl, beat 1 cup butter at medium speed with an electric mixer until creamy. Gradually add the sugar, beating until fluffy. Add the eggs, 1 at a time, beating well after each addition. Stir in the vanilla and set aside.
  3. In a small bowl, add the 3 cups of flour, baking powder, and salt. Stir to combine. Add the flour mixture into the egg mixture alternately with the buttermilk, beginning and ending with the flour mixture.
  4. Divide the brown sugar evenly into each pan. Pour the melted butter equally over the brown sugar. Arrange the pineapple slices and cherries over the brown sugar. Reserve remaining pineapple slices and cherries for another use.
  5. Pour equal amounts of batter over the fruit and bake until a wooden pick inserted in center comes out clean, about 40 to 45 minutes. Let the cakes cool in the pans for 10 minutes. Invert the cakes onto wire racks to cool completely.
  6. To assemble the cake, carefully arrange 1 cake layer, pineapple side up, on a cake plate. Carefully stack the remaining cake layer, pineapple side up, over the first layer. Frost the sides of the cake with Pineapple Buttercream Frosting. Press chopped pecans into sides of cake, if desired.
Pineapple Buttercream Frosting:
Beat all the ingredients in a large bowl until well combined.
Yield: about 2 cups
Show: Paula's Best Dishes
          Watch Paula on Food Network

4 ulasan:

Paris Pastry berkata...

This looks amazing! I love how you filled the holes of the pinapple too. Gorgeous!

Hafirdaus berkata...

Thank you...i don't have cherry to fill the holes

Salsabila berkata...

sedapnyaaaaaa...blog ni sedap sedap..terliur tengok...hee..dtg sini n follow :)

Hafirdaus berkata...

hehehe nanti try tau memang sedap kek ni....kalau taknak pakai nenas gantikan dengan epal pun boleh jugak