Isnin, 9 Januari 2012

Apple Pie

Apple pie inila saya buat jual masa open day opis tahun lepas. Sebiji ni saya jual RM2 tapi saiz besar tapak tangan. Balik rumah kira kos rupanya rugi huhuhu sebab saya beli pastry segera. Pastry segera ni sebenarnya over budget. Sepatutnya saya kena jual lebih mahal atau saiz yang lebih kecil. Tapi takpala saya anggap saya buat kenduri je masa tu hehehehe.....
Dalam entry yang sebelum ni pun saya pernah buat Tart Apple dan Apple Pie. Paling sedap masa buat tart epal tu hehehehe masuk lif tekan naik sendiri hehehehe.....

Filling untuk apple pie ni tersangatla mudah. Orang malas macam saya memang suka resepi yang simple dan tak berkecah dapur ni. Dalam satu bowl campur semua bahan dan gaulkan. Bahan-bahan yang saya gaul tu adalah apple+tepung jagung+serbuk cinnamon+garam+brown sugar+raisin. Senang bukan?

Bahan yang telah digaul sebati ni saya toskan airnya dan biarkan dalam peti sejuk dalam 30-45minit sehingga air buah betul-betul tersejat turun. Nak sejatkan dia tu, bahan-bahan ni letak dalam penapis dan bawah penapis ni letak mangkuk. Air akan mengalir ke dalam mangkuk. Air buah yang turun tu kemudian saya campur dengan 2 sudu butter dan panaskan dalam microwave selama 3minit. Hasilnya dari microwave, air apple tu akan pekat dan likat. Air yang likat tu saya gaul lagi sekali dengan buah epal tu. Ha dah siap dah filling. Sekarang masa nak mencanai doh pastry pula.

Saiz ni saya kecilkan sikit dari sebelum ni yang saya jual tu. Kat atas pie ni kena cucuk dengan garfu dulu, sebabnya....wap dari filling dalam pie ni akan bebas keluar. Kalau tak cucuk maka pie ni lepas kuar dari oven akan lembikla.

Meh cekedaut dia punya resepi 
Bahan:
  1. 500g pastry segera
  2. 2-3 biji epal granny smith (golden delicious pun bagus juga sebab dia kurang air)
  3. 1 cup brown sugar
  4. 2 sudu tepung jagung
  5. 1 sudu jus lemon
  6. 1/2 sudu serbuk kayu manis
  7. 1 tsp nutmeg powder. 
Cara:
  1. Semua bahan tadi mix dengan apple ni dah biarkan selama 30- 45 dalam peti ais dengan menapis buah untuk diasingkan jusnya.
  2. keluarkan epal tadi dari peti ais dan dapatkan jusnya. Nanti bila jus dah keluar, jus ni campur dengan 2 sudu mentega dan panaskan dalam microwave.
  3. Kita akan dapat jus yang pekat, jus pekat tu nanti mix lagi dengan epal dan terus masukkan dalam pastry. 
  4. Bakar dengan suhu 200C selama 20 minit
Selamat mencuba dan menjamu selera

Tiada ulasan: