Isnin, 9 Januari 2012

Mango Salad @Kerabu Pelam


Kalau sebelum ni saya cerita, sayur favorite saya adalah okra dan kali ni pula buah favorite saya adalah buah pelam (sebab saya orang kedah, saya panggil pelam). Memandangkan saya ni ada darah pertalian dengan siam dan berasal dari utara Malaysia, sudah tentula citarasa makanan saya lebih kepada pengaruh makanan dari Thailand. Kerabu pelam ni asalnya dari Siam tapi dibawa menjadi hidangan favorite di kalangan penduduk tempatan di sebelah utara Malaysia dan sekarang menjadi favorite semua orang yang suka makan buah mangga.

Mango salad ni juga sangat mudah penyediaannya. Pertama, kena ada buah pelam dan buah pelam kenalah parut. Parutan mangga ni kemudian digaulkan dengan cili api, bawang besar, udang kering dipanggang, garam, gula merah@gula kabung tapi saya guna brown sugar buat kek je, dan sos sotong. Gaulkan semuanya sehingga sebati dan keluar air. Sudah siap untuk dimakan bersama-sama nasi dan berkuahkan tomyam....yum


Selamat mencuba dan menjamu selera

Tiada ulasan: