Rabu, 30 Mei 2012

Bun sweet corn dan bun sosej

Bun ni buat dah lama dah tapi tak sempat nak masukkan dalam blog. Kelakar pula rupa roti ni lubang sana sini sebab tepung roti ni cepat sungguh mengembang, yis beranak pinak. Lagi kembang roti ni lagila lembut dan gebu teksturnya.

Kali ni saya try buat roti berintikan kastard jagung dan roti sosej. Saya memang dah lama teringin nak buat roti inti kastard jagung tapi mr.soulmate lak kempunan nak makan roti sosej, jadi saya bahagikan kepada dua bahagian sama rata...adil kan.

Mana pula saya letak gambar roti inti kastard jagung yang dah siap masak, puas cari tapi tak jumpa pun. Mesti rosak masa memory card camera patah dalam laptop aritu. Rugi dan sayang banyak gambar-gambar masak dalam memory card tu tak sempat nak pindah ke laptop. Kastard jagung ni senang ja saya campurkan gula+jagung krim dalam tin+susu+telur
+tepung jagung. Kemudian saya masukkan dalam microwave dengan suhu maksimum selama 10minit. Saya biarkan sejuk dulu kemudian nak cek doh roti yang saya biarkan kembang 2kali ganda dari saiz asal.

Macam saya cakap awal tadi, doh ni saya bahagikan kepada dua bahagian iaitu untuk kastard jagung dan roti sosej. Kalau nak ambik resepi roti sosej klik sini dan kalau nak resepi kastard jagung klik sini.
 
Happy baking....

Tiada ulasan: