Selasa, 29 Januari 2013

Stew Daging Roti Pita


Assalamualaikum pembuka bicara. Semoga kita berada dalam sihat sejahtera hendaknya. Alhamdulillah masih ada kesempatan bagi saya untuk post entry pertama tahun 2013 ni.
  Dah makan belum? Kalau belum makan apa kata cuba makan makanan macam dalam gambar kat atas tu, tempting tak?
Ini antara resepi yang saya main campak2 ja ikut apa je bahan yang ada kat dapur dan dalam peti ais. Resepi tak penting janji teknik masakan kena gaya pada menu ni.


 Mula-mula sekali saya sediakan stew daging. Saya beli daging seketul dabak tu kat tesco dan perasakan dengan garam dan black pepper. Saya panaskan pan non stick dengan minyak zaitun yang sikit saja dan saya letak seketul daging tu dengan api kuat. Saya cuma nak dapatkan kegaringan isi luar daging je sebenarnya kemudian dalam pan tu juga saya isikan dengan ginger, garlic, carot, potato, bay leaf, onion dan sedikit air dan saya masukkan dalam oven dengan suhu 200C selama 1jam.
 
 Tara inila hasilnya daging ni. Keras di luar tapi empuk di dalam dan yang penting sedap.
 
 Potato pun empuk juga

 ok daging dah siap tak lengkap pula kalau tak ada sayur kan. Jadi saya sediakan salad.
 
 Dressing untuk salad ni adalah olive oil+garam+gula+black pepper+perahan lemon
 
 Dressing tu kemudian tuangkan atas salad dan gaul semuanya.

Saya sertakan sekali roti pita, yum. Selamat mencuba.

Tiada ulasan: