Selasa, 5 Februari 2013

Tortilla roasted chicken with pesto sauce


Menu berkhasiat hari ni adalah tortilla bersama ayam panggang dengan bergravykan pesto. Pesto ni color lain sikit sebab saya campurkan red bell pepper dalam tu dan rasa dia manis sikit sebab red bell pepper ni rasa dia memang manis walaupun nama je pepper.

Inilah bahan-bahan untuk sos pesto ni. Saya blend garlic+daun mint+daun basil+garam+black pepper+chedar cheese (sebab tak ada parmesan cheese)+olive oil+red bell pepper. Pine nut tak ada sebab tak jumpa kat market sini.


Lepas blend semua baru saya masakkan atas api sampai pekat or sampai masakla.


Semalam cara mr.soulmate roasted chicken masak seekor dalam oven kan. So, hari ni cara saya roasted chicken pula saya suka goreng dulu atas pan seterusnya baru panggang dalam oven. Bahan marinate pun tak sama sebab saya kalau marinate ayam wajib ada serbuk paprika dan cayenne pepper sebab entahla bagi saya la kalau masak ayam campur sikit paprika rasa dia lebih sedap dan bangkit. Apa-apa pun terpulang selera masing-masing ikut bahan apa yang kita rasa suit together kan. Yang nampak macam daun tu adalah fresh tyme. Saya suka bau tyme dalam ayam juga. Banyak la pula saya letak tyme kan hehehe jangan ikut perangai macam saya yang tak suka bazir sebab kalau tak guna tyme sekarang nanti tyme ni rosak je dalam peti ais.
Macam saya buat daging stew sebelum ni juga, saya akan goreng dengan minyak yang sedikit saja dengan api kuat nak bagi kulit luar garing kemudian masukkan dalam oven selama 45minit dengan suhu 200C

Inilah hasilnya bila kuar dari oven.


Apa yang saya suka bila guna teknik ni ialah jus dalam ayam ni banyak sangat sebab bila kita goreng awal-awal tadi, kulit dia dah jadi keras dan halang air meresap kuar bila dalam oven tu. Sebab tu isi ayam or daging bila guna cara ni sangat empuk dan kuar jus yang banyak.

Antara banyak-banyak tortila pula saya suka rasa garlic tortila sebab sedap. Kalau nak buat taco sendiri kat rumah pun senang je, tortila ni potong jadi tiga segi and goreng, dia akan jadi macam chip. Kuah taco pula biasanya sos bolognese dan cheese. So cicahla tortila goreng tu dengan gravy bolognese dan jadila taco.


Memandangkan saya dan mr.soulmate je makan so saya suka beli salad yang ada sekali dengan akar dia sebab tahan lebih lama. Salad ni walaupun dok dalam peti ais seminggu pun masih segar, tak layu. Salad or sayur yang segar tak dimakan dek ulat ni kena hati-hati sikit sebab mungkin masih ada racun kat daun. seeloknya daun salad ni rendam dulu dalam air garam dan bilas bersih-bersih sebelum makan.

Saya letakkan avocado sekali dalam salad ni. Buah avocado ambik dari pokok rumah member kat Kelana Jaya. Lebat sungguh buah avocado pokok dia, sedap pula tu.

Selamat mencuba.


Tiada ulasan: