Ahad, 18 Disember 2016

Royal Brunei Backpackers Part 4

Part1, Part 2, Part 3

Day 3
Hari ni kami bercadang nak ke Labuan. Feri ke Labuan pukul 7.30am. Awal-awal pagi host jemput kami di hotel untuk hantar kami ke terminal feri ke Labuan. Dalam perjalanan ke terminal feri, hujan lebat diiringi angin yang kuat. Dalam hati memang saya tak yakin sangat nak ke Labuan. Kalau keadaan laut ok bolehla kot kami ke Labuan. Bak kata host, Labuan ni takdak apa sangat melainkan kalau nak borong coklat murah-murah la. Macam kat Langkawi tapi bezanya Langkawi lagi cantik sebab kawasan pelancongan.

Sampai je nak beli tiket feri, tetiba diorang cakap feri dah pun berlepas walaupun jam masih awal. Orang jual tiket feri tu boleh pula cakap, feri berlepas awal sebab tak ramai penumpang pagi ni. Next feri pukul 1.30pm pula.
Saya anggap je mungkin Allah tak izinkan kami ke Labuan pagi ni memandangkan keadaan laut yang sangat bergelora dan ombak pun tinggi. Laut Brunei ni open sea, Laut China Selatan tak macam laut ke Langkawi, laut Selat Melaka. Faham-faham la macam mana keadaan kalau angin kuat dan ombak tinggi tu macam mana.

Dengan perasaan yang hampa, host mencadangkan kami semua balik dulu kat hotel dan tengahari pula dia datang jemput kami. Kami pun setuju je.

Seperti dijanjikan, dia pun datang dan bawa kami ke The Mall. The Mall ni adalah satu-satunya mall di Brunei. Kat dalam tu ada kedai-kedai, food court dan wayang pun ada gak.

Memandangkan kami pun belum lunch, kami makan kat food court sini dulu. Macam-macam juadah yang tak familiar jual kat sini. Kami macam nak cuba je semua makanan. Familiar bagi kami adalah masakan Thai dan kat sini banyak masakan padang macam tu. Okla sebab kat Kedah, susah nak cari masakan padang. Bukan takdak orang jual, cuma tak banyak yang jual sebab kebanyakan orang kat utara Malaysia ni taste dia lebih kepada masakan Thai.

Bagi saya The Mall ni cukup besar kalau nak dibandingkan dengan keluasan negara ni dan jumlah penduduknya. Jangan terlalu harap mall macam kat KL pula. Brunei ni saya nampak macam Perlis. Bezanya Brunei di Boneo dan Perlis di semenanjung.

Selesai makan, kami pun bergerak ke destinasi seterusnya iaitu Istana Nurul Iman.

Istana ni ialah tempat kediaman rasmi bagi Sultan Brunei, DYMM Sultan Hassanal Bolkiah dan kerajaan negara Brunei Darussalam. Istana ini terletak berdekatan dengan tebing Sungai Brunei. Istana ini juga merupakan tempat kediaman paling besar di dunia.

Yang penting pakcik berunifom di belakang sangat sporting dan mengalu-alukan untuk kami bergambar di situ lagi.

Kemudian kami ke dataran ni. Memandangkan hari ni cuti umum, ramai orang-orang luar yang melepak di sini.

Seterusnya host bawa kami jejalan di Pantai Tungku main ATV pula.

Kami ronda kejap di hotel 5 bintang di sini, nampaknya ada wedding photoshoot di sini.

Seterusnya kami ke Pantai Tungku yang terletak di sepanjang Muara-Tutong highway. Pantai ini mengadap laut china selatan. Pelbagai aktiviti dapat dilakukan di sini terutamanya ride ATV!!!!

Gerunnya saya tengok ombak kat sini dan budak2 yang mandi manda di sini. Yela pantai di sebelah barat Malaysia ni sopan santun je sebab laut selat melaka kan.

Nampak tak ombak di belakang tu?Bukan main tinggi lagi ombak dia. Saya yang naik ATV kat atas darat ni pun cuak gila tengok ombak dengan air pasang ni. Macam manala diorang boleh selamba je mandi laut ni. Suasana agak berkabus sebab ombak kuat sangat menghempas pantai dan angin pun boleh tahan kuat juga ni.

Masa nak pulangkan balik ATV ni pun ada kejadian sikit hehehe....biarlah rahsia

Selesai beriadah, kami pun lapar tak sangat dah ni. Seterusnya Pasar Malam Gadong.

Inilah tepung ambuyat yang kami makan semalam. Saya beli tepung ni sebab nak buat sendiri ambuyat kat rumah.

Selesai makan, host hantar kami ke hotel. Lepas mandi dan solat, dia jemput kami untuk lepak-lepak bersamanya pada malam terakhir di sini.

Ini kali terakhir kami bersama host sebab esok pagi-pagi dia kerja fly ke Hong Kong dan dia minta tolong kawan sebelah dia untuk hantar kami ke airport esok harinya. Sedih pula nak berpisah dengan host yang sangat baik dan menjaga kami sepanjang kami di Brunei.

Saya ni bila malam last kat satu-satu tempat ni mulala emo sikit. Sedih tau sebab tak tau bila pula nak datang lagi. Saya suka melancong ke Brunei dan saya tak tau sebab apa, mungkin kedamaian di sini mungkin.

End Day 3

1 ulasan:

.: yUhAiSya :. berkata...

Wish to be here in future ...