Selasa, 20 Disember 2016

Royal Brunei Backpackers Part 5


Day 4,
Pagi ni saya dan mr.soulmate keluar pos poskad kat The Mall. Kami jalan kaki je dari hotel ke The Mall. On the way jalan kaki jumpa kedai makan, kami breakfast dulu makan nasi lemak dan teh ais. Sambal nasi lemak ni sedap sangat. Harga nasi lemak ni kalau di convert jadi sepinggan RM10.

Seperti dijanjikan, kawan host, Saiful datang ke hotel hantar kami ke airport. Memandangkan host kami dah fly ke Hong Kong pagi ni, dia mewakilkan kawan dia untuk hantar kami. Sedihnya nak tinggalkan Brunei....huhuhu....


Belakang kami ni masjid airport yang punyala cantik luar dalamnya. Masjid ni juga destinasi pertama yang kami tuju selepas mendarat di Brunei. Seperti travel sebelum ni juga, selamat je mendarat, destinasi pertama mestila masjid, surau atau tepi koridor. Sebab kita terus nak solat jamak kan setelah berjam-jam perjalanan. 

Flashback kat Perth, kami menunaikan solat jamak di prayer room di airport. Di Seoul, kami solat di prayer room Budha sebab kat airport tu cuma sediakan 2 bilik prayer room budha dan kristian saja. Prayer room kristian banyak kerusi dan takdak ruang nak solat manakala prayer room budha kosong cuma ada patung budha je dalam bilik tu. Kat Busan airport pun xdak prayer room. Kat Nagoya airport memang disediakan prayer room khas untuk muslim. Yang hebatnya di Jepun, diorang siap sediakan sejadah, al-quran, tempat berwuduk, telekung dan siap pasang alunan orang mengaji lagi dalam prayer room airport. Di Auckland airport pula, diorang sediakan muslim prayer kat koridor je tapi xpa syukur alhamdulillah sebab walaupun tempat terbuka di koridor tapi diorang tetap sediakan sejarah, arah kiblat dan quran. 

Sejujurnya bila saya bermusafir, saya tak kisah pun solat kat mana2 sebab saya tak pakai telekung lengkap pun, cukuplah sekadar tutup aurat. Saya pernah solat kat dalam kapal terbang, tempat parking, bawah pokok, koridor orang lalu lalang takpa asalkan kita jangan lupa pada kewajipan walau di mana pun kita berada. 


Saya memang suka tengok pertukaran siang ke malam dari tempat yang tinggi, layan jela gambar di bawah.


Macam biasa lepas mendarat, kami ke Putrajaya pula tidur semalam. Esok awal-awal pagi kami sambung lagi road trip ke utara.



Yey dah sampai Sikney.

Maka tamatlah sudah penggembaraan kami secara backpack je sebab tak bawa bag tarik. Semoga cerita dan perkongsian maklumat di dalam blog ni dapat memberi manfaat kepada orang lain pula. Di sini juga saya memohon jutaan maaf sekiranya maklumat yang saya sampaikan ni salah. Yang baik datangnya dari Allah dan yang buruknya datang dari diri saya sendiri.

Akhir kata saya suka dengan petikan kata-kata ni....

"Travel lah sementara muda dan mampu. Jangan risau mengenai wang, travellah seadanya. Pengalaman jauh lebih berharga berbanding wang"

"Mengembaralah sebanyak mana yang boleh, sejauh mana yang boleh, selama mana yang boleh. Kehidupan ni tak bermaksud untuk tinggal di satu tempat saja"

Tiada ulasan: